Ovečkárna: Jak se změní firma po vstupu investora?

zpět na výpis článků

26.4.2023,

Jaké to je, když se v jednom podnikání potká řízení „přes pocity“ od původního zakladatele s řízením „přes čísla“ díky vstupu investiční skupiny? Na letošním ročníku Reshoper konference nás čeká unikátní duel, rozhovor zakladatele firmy Ovečkárna Martina Bernátka a investora Ondřeje Klegy z eRockets.

V unikátním rozhovoru Od srdcovky k e-shopu se strategickým investorem na konferenci proberou, co investor může přinést firmě, jako je Ovečkárna. Podívají se ale i na to, co si vstup investora vezme a zda se z firmy vytratí původní duch. Přijďte si 17. května poslechnout, jak vstup investora probíhal a jaká je Ovečkárna dnes. Na pár věcí jsme se ale zeptali předem a přinášíme rozhovor.

Přejít na vstupenky

Martin Bernátek, zakladatel Ovečkárny

Když jste na trzích začali prodávat první papuče, ponožky, deky a další výrobky z ovčí vlny, nejspíš jste firmu vedli hodně rozumem. Dalším krokem bylo založení e-shopu. Jaká byla vaše osobní cesta k pochopení, že firmu je třeba řídit přes čísla? Co se pro vás v tomto směru změnilo po vstupu investora? 

My jsme začali řídit firmu přes čísla už snad kolem 20 milionů a dále jsme se snažili věci zefektivnit. Především jsme se snažili uchovat zdravý selský rozum, i když po vstupu investora se celé to počítání hodilo na vyšší level a začalo se sledovat více věcí do podrobna a zrychlilo se celé účetnictví pro reporting, což byl druhý největší přínos celé té akce s investorem. 

Později ale nastává ta situace, kdy je vše dobře spočítané, versus realita. Tím myslím část procesu, kdy to musí kočírovat podnikatel i pocitově a na základě praxe a zkušenosti, aby se to dotáhlo ke kýženému výsledku. V tom bodě může přijít chvíle, že podnikatel to vidí jinak než analyticky založený manažer, kdy vysvětlujete nevysvětlitelné. 

Vyhráli jste soutěž ShopRoku, zařadili jste se mezi padesátku nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě. Co pro vás byla největší výzva a kde na té škále stojí rozhodnutí nechat do firmy vstoupit investory? 

Tohle všechno je hezké, co jsme dokázali. S odstupem času je to až neuvěřitelné, co se podařilo, a já osobně to beru jen jako odměnu za mnohaleté úsilí, kdy jsme dokázali vybudovat segment, který neexistoval, a ukázali jsme, že je možné dotáhnout náš obsah podnikání na výsluní. 

Vstup investora a následná spolupráce je vstupenka k jednoduchému profinancování, které potřebujete k provozu. Vidíte obrovský potenciál posunout o další kus dál to, co právě děláte. Jedinou variantou pro zmírnění rizika je z mého pohledu vstup investora s know how, nebo v lepším případě investor, který odkoupí váš podíl, přinese know how a zkušenosti. 

Jak dlouho trvalo, než ve vás takové rozhodnutí dozrálo?

Tohle rozhodnutí a nabídka přišla náhodou, neměli jsme v úmyslu takto firmu nabízet nebo ji vystavit. Vyplynulo to z aktuálních potřeb a příležitostí. 

Investor dokáže do firmy přivést profesionální management. Jaké výzvy to přineslo vám osobně? Přece jen jste se od stánkového prodeje na Zlínsku vypracoval do pozice, kdy řídíte firmu s desítkami lidí a s tržbami 190 mio za loňský rok. Co jste se už v oblasti managementu od investorů naučil a co se naučit chcete?

Ano, mohu potvrdit, že každý člověk roste se svou firmou, že postupem času jsem se naučil mnoho nových věcí. V průběhu podnikání jsem určitě nasál mnoho poznatků, inspirací a myšlenek od lidí kolem sebe. Tento příběh v mém podnikání byl doslova vysoká škola všech vysokých škol, protože se bavíme o posunu z koruny na stovky milionů v rámci pár let.

Vstup investora mi dal nejvíce v oblasti skladby zaměstnanců. Tím myslím, že mám zkušenost se stavbou týmu kolem sebe a nový pohled na to, jak si správně vybírat lidi a co přesně od každé pozice očekávat. To bych zařadil do mixu věcí, co firma musí mít, aby se dokázala přehoupnout přes metu 100 milionů a mohla se dál posouvat. 

Ondřej Klega, investor

Co investor může přinést firmě, jako je Ovečkárna? 

V eRockets se věnujeme menším a středním e-shopům, snažíme se jim pomáhat v přerodu na střední a větší firmy. Tato fáze pro mnohé firmy může být kritická, jelikož dosavadní nastavení „rodinné” firmy už nemusí fungovat. Malé firmy se musí učit úplně nové kompetence jako finanční plánování, řešit organizační strukturu, velké téma je vytvoření managementu. Důležité je obecně procesní řízení a delegování. Majitelé byli zvyklí, že všechna rozhodnutí šla za nimi. To už od určité velikosti firmy nejde. Snažíme se jim ukazovat, že na operativu a provozní věci existují lidé, kteří to zvládnou lépe, a oni by se měli zaměřit na strategické řízení a upevňování pozice, s čímž jim také aktivně pomáháme. 

Co jsou výzvy, které před vámi v Ovečkárně stojí?

Ovečkárna pokračuje v dynamickém růstu už několik let, obecně hlavní výzvy souvisejí právě s řízením tohoto růstu, ať už se to týká finančních, marketingových, či provozních oblastí. 

Velká výzva je také spojena s expanzí na západní trhy, minulý rok jsme vstoupili na německý trh a chystáme se v tomto trendu pokračovat. Čeká nás vstup do zemí Beneluxu nebo Rakouska, pracujeme na rebrandu naší privátní značky Vlnka tak, aby nová značka splňovala všechny důležité atributy pro západní trhy. 

Aktuálně vstupuje Ovečkárna do nové éry, kdy řízení společnosti je v kompetenci managementu a zároveň se mění role foundera Martina Bernátka, který bude mít větší prostor pro rozvoj strategie.

Jak v praxi vypadá, že investor do firmy může přivést profesionální management? 

Jedna z priorit, které si stanovujeme v eRockets, je stavba profesionálního managementu a delegování činností na jednotlivá oddělení. Aktivně se zapojujeme do vyhledávání kandidátů a definování kompetencí, které je nutné ve firmě posílit. V praxi to vypadá tak, že si schválíme s founderem organizační strukturu, do které dosazujeme klíčové manažery. E-shopy se potřebují hlavně posílit v oblastech financí, HR, marketingu a obchodu – tyto oblasti bereme jako základní stavební kameny pro další budování firmy.

Součástí našich činností je také příprava motivačního plánu pro management, definování jednotlivých roli (job description) a také rozvoj managementu, tak nám pomohl naplnit strategické cíle. Stejným způsobem jsme postupovali u všech našich projektů a vidíme to jako klíčovou věc pro budoucí úspěch.  

Co byste si přál, aby si posluchači na konferenci z vašeho společného vystoupení odnesli? 

Že se nemusí bát investorů, že jim převrátí firmu naruby :) Vnímáme, že dnes je složité pro podnikatele dlouhodobě podnikat bez dalších parťáků. Mnoho podnikatelů čekají náročná rozhodnutí, která mají vliv na směřování firmy. A právě investoři, jako je eRockets, mohou být parťáci, kteří pomohou rozvíjet firmu v nelehkých dobách. 

Stavte se ve středu 17. května na konferenci Reshoper 2023! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


© 2023 Reshoper s.r.o., ve spolupráci s projektem Marketing Festival | Obchodní podmínky | Cookies