S přednáškou Je AI cesta k efektivitě, nebo pouze zajímavý experiment? na Reshoper konferenci vystoupí Petr Kováčik. V čem podle něj bude zásadní změna pro e-shopy? A jak s umělou inteligencí efektivně pracovat?
Copywriter, grafik, datový analytik, zákaznická podpora, to všechno jsou pro marketing a obecně celý e-shop nezbytné role. Nabízí se prostor využívat AI i pro e-shopy? V čem vidíte výhody?
Představme si to tak, že AI pravděpodobně nenahradí všechny zmíněné role, ale může zásadně zvýšit jejich efektivitu. Pokud dosud copywriter napsal popisek k 5 produktům denně, teď to klidně může být 5–10x tolik. Stejně tak to je s customer support. Jestliže AI dokáže předpřipravit zákazníka, nebo některé jednodušší dotazy kompletně odbavit, tak najednou nepotřebujete tolik lidí na podpoře, nebo podpora dokáže odbavit více zákazníků a rychleji.
Čím ale AI může zásadně posunout e-commerce, je uživatelský zážitek z nakupování. Vyhledávání v e-shopu může fungovat jako rádce, nikoli odpovídač. U produktů se můžu zeptat a získat odpověď v reálném čase. AI taky může lépe personalizovat a predikovat, co bych chtěl nakoupit. Věřím, že tady dojde k velkému posunu.
Jak s AI v e-shopu efektivně pracovat? Je to podle vás game changer, nebo spíš výstřelek, o kterém teď všichni mluví, a kdo ne, tak není in?
Já jsem před 23 lety, v raných dobách internetu, začínal jako programátor. Velmi dobře chápu, co bylo a je možné naprogramovat a co se dneska všechno mění. Rozhodně je to tedy game changer. Na druhou stranu je to tak složité a abstraktní, že se většina lidí bude muset smířit s tím, že reálné fungování nikdy nepochopí. Úspěšný bude ten, kdo bude schopný nasadit obecné modely do konkrétní praxe a získat tím výraznou konkurenční výhodu.
Měly by už teď tyhle nové technologické možnosti brát vážně střední nebo i menší e-shopy?
Rozhodně ano, nejen malé e-shopy, ale klidně i jednotlivec. Na druhou stranu bych radil všem se nepouštět do vlastního programování AI, ale spíš využít hotových plug&play nástrojů. Malý e-shop nebo firma, která má velmi limitované zdroje, může být díky AI extrémně efektivní.
Jak moc se dá důvěřovat tomu, co umělá inteligence připraví? Jak pracovat s ověřováním informací a mít jistotu, že mi ukazuje správnou cestu?
Doporučuji vše zkoušet stylem pokus omyl a ideálně A/B testovat. Tedy ponechat si část kampaně pod vlastní kontrolou a vůči ní porovnávat dílo AI. Zatím je dobré všechny výstupy z AI kontrolovat, ale již brzy se dostaneme do bodu, kdy to bude zbytečné. Je to jako se zaměstnanci – nikdy se na 100% nemůžete spolehnout, že úkoly splní tak dobře, jako byste je udělali vy sami, nebo na to, že budou k zákazníkovi vždy stejně empatičtí jako vy, tedy vlastníci byznysu. Musíme se dostat do bodu, kdy to bude akceptovatelné riziko.
Na jaké příklady z praxe se mohou účastníci konference Reshoper těšit?
Ukážu pár nástrojů, které se dají nasadit ihned. Zároveň bych se ale rád zamyslel nad tím, kam můžeme v e-commerce díky AI směřovat, a naznačil e-shopům, kde jsou v současnosti stále velké nedostatky nakupování v e-shopech.
Očekáváte, že se kolem AI vytvoří komunita specialistů, kteří budou e-shopům pomáhat a ukazovat, jak s AI efektivně pracovat? Už nyní např. existují pozice trenérů, kteří s AI hrají hry a učí ji.
Trochu očekávám, že ze současného boomu kolem AI se zrecykluje armáda poradců, kteří řešili GDPR, cookie lišty a teď budou zavádět AI do podniků. Pokud to daný podnik zefektivní, bude to záslužnější než všechny jiné zmíněné iniciativy.
Proč mají lidé přijít na vaši přednášku a komu ji doporučujete?
Přednáška bude spíš otevírač očí, v čem je AI zásadní změna. Podíváme se na to, kde všude nám může pomoct. Kdo začne jako první, může mít výhodu na startu, ale zároveň musí počítat s „dětskými nemocemi“ jako v každé jiné nové technologii.
Co chcete, aby si posluchači odnesli?
Byl bych rád, kdyby si posluchač odnesl to, že AI tu je a bude jako klíčová technologie, kterou bychom neměli podceňovat ani zesměšňovat, i když na začátku generuje sem tam chyby. Ono se to vychytá jako u všech předchozích technologií.
Přijďte si vyslechnout novinky a tipy ohledně umělé inteligence, o které se teď mluví všude! Stavte se ve středu 17. května na konferenci Reshoper 2023. Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.
Tým Reshoper
© 2023 Reshoper s.r.o., ve spolupráci s projektem Marketing Festival | Obchodní podmínky | Cookies